Torsby kommun
Torsby kommun

Statens servicecenter letar lokaler i Torsby

Från vänster Taina Virtanen, Susanne Lindestam och Lotta Hellgren från Statens servicecenter, kommunalråden Ann-Katrin Järåsen och Anna-Lena Carlsson Torsby kommun

Nu är de snart här, det statliga servicekontoret med personal från Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten. Idag var representanter från Statens servicecenter på besök för att finna en lämplig lokal.

I september förra året kom det glädjande beskedet från regeringskansliet att Torsby är en av de fyra orter som kommer att få ett servicekontor, där de tre myndigheterna (och på sikt kanske fler) samverkar för att på ett och samma kontor kunna erbjuda hjälp och stöd i olika frågor.

Nu idag, 3 mars 2020, var personer från Statens servicecenter på plats i Torsby för att titta på olika lokaler för sin kommande verksamhet.

- Det ska vara lokaler där det redan finns kommunal personal och där kunder redan idag kommer in, sa Lotta Hellgren, kontorsområdeschef i Värmland. Det finns också krav på IT och säkerhet som myndigheten ställer. Nu ska vi gå hem och utvärdera det vi sett idag.

I juni startar det

Enligt planeringen så kommer servicekontoret i Torsby att starta strax före midsommar 2020. Det kommer att vara öppet en dag i veckan kl. 10-15 med en timmes lunchstängt. Personal håller på att rekryteras.

Samverkan mellan flera myndigheter

På servicekontoren samverkar Statens servicecenter med Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket för att på ett och samma kontor kunna erbjuda hjälp och stöd i olika frågor. Det innebär att varje servicehandläggare kan hjälpa till med både skatte-, socialförsäkrings- och pensionsärenden. Vi har också ett samarbete med Arbetsförmedlingen vilket innebär att vi i dag på sex orter i landet träffar arbetssökanden för att vägledning och information i Arbetsförmedlingens digitala tjänster.

Servicekontor ger allmän vägledning och hjälp med myndigheternas e-tjänster, exempelvis att fylla i blanketter och ansökningar, samt fördjupad rådgivning avseende information om pågående ärenden. Kunderna kan också få hjälp att boka möten med handläggare i specifika ärenden. På vissa servicekontor erbjuds i dag även möjlighet att ansöka om Id-kort.

113 servicekontor i Sverige, snart fem i Värmland

Servicekontorens tjänster är efterfrågade och kontoren har närmare tre miljoner besök årligen.

Servicekontoret startade första gången 2007 och är numera 113 till antalet. Fyra nya startas nu i år (Storuman, Vansbro, Åsele och Torsby), och fler är under utredning att de ska starta. De finns både i stora och små kommuner.

I Värmland finns redan servicekontor i Arvika, Hagfors, Karlstad, Kristinehamn och nu snart även i Torsby.

- Devisen för servicekontoret är som regeringen säger "Hela Sverige ska leva och utvecklas", berättar projektledaren för etableringar av servicekontor Susanne Lindestam. Det är en demokratifråga att det finns tillgång till statlig service på många olika håll i Sverige.

- Det är en efterfrågad service som vi är glada för kommer till Torsby, säger kommunalrådet Ann-Katrin Järåsen. Även om många av oss är hyfsat digitala, är det många fortfarande som inte är det, eller som är osäkra på vilka myndigheter som har hand om olika saker. Då är det bra att ha en person att kunna tala med och få information av.

- Många som bor i Torsby pendlar för arbete över gränsen till Norge och det kan vara många frågor som handlar om detta med att arbeta i ett annat land, som man kan behöva få hjälp med, säger kommunalrådet Anna-Lena Carlsson.

Mer information

Läs mer om Statens servicecenter på deras webbplats, www.statenssc.se

Saknar du någon information?
Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.



Bekräfta att du är en människa: * (obligatorisk)