- Startsida torsby.se
- / Lättläst
- / Omsorg & hjälp
- / Borgerlig vigsel
Enhet
- Kommunkansliet
- Telefon: +4656016000
- E-post: torsby.kommun@torsby.se
- Postadress:
- Torsby kommun
- 1. Kommunkansliet
- 685 80 Torsby
- Besöksadress: Nya Torget 8, Torsby
När du kontaktar kommunen via brev eller e-post, kommer vi att behandla dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen
Borgerlig vigsel
På denna sida kan du läsa om att gifta sig,
hur det går till och vad som gäller.

På bilden ser du hur en vigsel går till
I Sverige kan ni välja att gifta
er religiöst eller borgerligt.
Vill ni gifta er borgerligt
ska ni kontakta oss inom kommunen.
När två människor gifter sig
betyder det att de lovar varandra
kärlek och trohet.
I Sverige kan du gifta dig
med person av motsatt kön
eller samma kön som du.
Vid en borgerlig vigsel vigs ni
av en person som länsstyrelsen har utsett.
Ni väljer var ni vill gifta er
Ni kan gifta er i kommunens stadshus
eller rådhus.
Ni kan också gifta er på en annan plats
som ni själva väljer.
Det kallas privat ceremoni.
En borgerlig vigsel tar ungefär fem minuter.
Ni väljer om ni vill byta ringar
När ni gifter er borgerligt
finns det inte någon ceremoni för ringar.
Därför väljer ni själva
om ni vill ge varandra varsin ring under vigseln.
Hindersprövning behövs alltid
Ni behöver söka om hindersprövning
oavsett om ni vill gifta er religiöst eller borgerligt.
Ansökan görs hos Skatteverket.
Skatteverket undersöker
om det finns något lagligt hinder
mot att ni gifter er.
Enligt svensk lag finns följande hinder
mot att få gifta sig. Om du eller din partner är:
- under 18 år och saknar tillstånd från Skatteverket
- nära släkt med den du vill gifta dig med
- gift redan
- registrerad partner enligt den tidigare lagen.
De svenska hindren gäller för alla
som gifter sig i Sverige.
De gäller alltså även om ni båda är medborgare
i ett annat land
eller bor i ett annat land.
Intyget om hindersprövning
gäller i fyra månader.
Två myndiga vittnen ska närvara
Två myndiga personer måste
vara med under vigseln för
att vittna om att ni har gift er.
En myndig person är någon som har fyllt 18 år.
Här kan du läsa mer om borgerlig vigsel.
(Informationen ligger utanför lättlästa sidor.)
Senast genomgången:
Senast ändrad:
Saknar du någon information?
Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

